Recruiters are watching you!

 

Dat heb je toch niet op social media geplaatst? Straks kom je niet aan een baan!’ Mijn dochters kunnen het niet meer horen. Ik blijf mij er dan ook anno 2016 nog steeds over verbazen dat veel werkzoekenden of mensen die op LinkedIn openstaan voor ‘career opportunities’ – eigenlijk iedereen dus - niet goed beseffen dat social media voor recruiters een enorm belangrijke informatiebron zijn.

De teksten en beelden op social media zijn voornamelijk privé. Een professionele recruiter weet ze zeker in het juiste kader te plaatsen. Maar maak het ons niet te moeilijk.

Vooral rond de jaarwisseling is het ‘smullen’. Van teksten als ‘volgend jaar ga ik echt sporten, lijnen, stoppen met roken en/of drinken.‘ Ze lijken onschuldig, maar ze laten wel degelijk alarmbellen rinkelen. Tenslotte zit geen enkele werkgever te wachten op nieuwe werknemers die het niet zo nauw nemen met hun gezondheid. Dan heb je nog de mensen die opeens alles ‘liken’ dat over ‘happiness’ gaat, of zelfhulpboeken als 'favorite' hebben. Ze zijn duidelijk zoekende, maar (nog) niet naar een nieuwe baan.

Ook wordt er gekeken naar de manier waarop je je presenteert. Gebruik je social media om vooral je gal te spuwen, dan zal je niet gauw beschouwd worden als die 'enthousiaste nieuwe medewerker' die elke werkgever graag wil hebben.

Helaas maar waar: je cv kan dan nog zo mooi zijn, als je berichten op social media voor twijfel zorgen, is er een grote kans dat die zo in de prullenbak verdwijnt. Denk daarom heel goed na wat je op social media wel of niet wilt delen, hoe je het presenteert en met wie.